17
Jul
13

Tortyr, omskärelse och sjukdom.

Nu är jag inne på sista veckan av vad som skulle bli en fyra veckor lång semester men som blev fyra veckors snörvlande, hostande och febertoppar. Nu är jag inte en sådan person som gråter blod om jag inte kan ge mig ut och grovarbeta så mitt hopkurande under filt bredvid en radio har inte varit helt fel, P1 blir ännu bättre på sommaren har jag märkt.

Dels har  UR snott åt sig tid och dels har Vetenskapsredaktionerna kört något som liknar greatest hits. En av favoriterna, som jag förvisso skrivit om förut, är avsnitten om hur människor kan få sitta åratal i isolering utan dom. Jag skriver det igen, en människa som skall ses som oskyldig till domstol kommer fram till annat sitter inspärrade med restriktioner bara av skälet att åklagaren anser att friläppande och lättade restriktioner kan ”försvåra utredningen”, jag undrar om det inte försvårar utredningen än mer att ha en svarande som saknat social stimulans månadsvis ? Det här är dessutom en fråga där de drabbade knappast kan påräkna något stöd av en opinion, snarare presenterar våra opinionsbildare var och en som tagits i förvar som i princip skyldig. Låt aldrig juridiken gå i opinionens ledband, om ni inte vill ha de tänkande människorna inom lås och bom förstås.

Ett annat mycket intressant program handlade om kvinnlig omskärelse, inte de där 2 minuternas snabbkurs i nyheterna som inte lär oss annat än förenklande fördomar utan ett program som ställde frågor. Programmet relaterade till manlig omskärelse, lust, kosmetisk kirurgi och varför vissa kvinnor får skäras i av doktorn och andra inte och varför även den kvinnliga variant som är mildare än manlig omskärelse är förbjuden när inte manlig är det. Lyssna, du kanske blir sur över inställningen men lärorikt är det. Lärorikt om hur lagstiftning stressas fram utifrån en okunnig opinion ledd av ledarskribenter och kvällspress.

Hoppas att det snart kommer något om Halalslakt, kunskapsbaserat och inte ett Kalla Fakta/Uppdrag Granskning skräp levererat av obildade nyhetsmurvlar.



Online

share

Bookmark and Share

Old stuff

Blog Stats

  • 161,340 hits

Mest klickade

netroots

Netroots - Socialdemokraterna

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 17 andra följare

media creeper

MediaCreeper
juli 2013
M T O T F L S
« Jun   Aug »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

bloggping

bloggping

statcounter

wordpress stat

Lindström

Maktverktyg

frisim

Pinga Frisim

politometern

creeper

Creeper

