16
Dec
12

Lilla Katekesen

Ni som läser min blogg med viss regelbundenhet har noterat att jag på sistone haft ärenden till den Svenska Kyrkans lokaler. Väl där har jag som vanligt intresserat studerat min omgivning och miljö. I motsats till många andra samlingslokaler får man i kyrkan lite läsning direkt i handen vid inträdet, sympatiskt och något jag kan tipsa andra sekter om oavsett om de är religiösa eller ateistiska.

Bläddrande i den lilla boken i min hand fann jag bland annat Luthers Lilla Katekes, för er som inte är så bevandrade i kristendomen så är Luther en trevlig prick som ansåg att samma regler borde gälla för alla. Skulle faktiskt behövas en Luther idag igen, finns för många frälsen befriade från den moral vi väntar oss av varandra i vår tid.

Intressant nog, och ironiskt nog, fann jag i den lilla katekesen den modell som ett av de nya frälsena stöder sig på och lyckats få in i lagstiftningen. Den lagstiftning som Göran Lambertz haft i uppgift att se över och i och med detta blivit måltavla för frälsets ogillande. Här nedan originalet ur lilla katekesen, Herren och Herrens kan valfritt bytas ut mot Voronov, Mattson, Helin, Kalla Fakta, Uppdrag Granskning eller kort och gott press och media så får ni den lagstiftning som reglerar det frälse som ovanstående strider för att bevara.

HERRENS LAG är utan brist och vederkvicker själen.

Herrens vittnesbörd är fast och gör den enfaldige vis.

Herrens befallningar äro rätta och giva glädje åt hjärtat.

Herrens bud är klart och upplyser ögonen.

Herrens fruktan är ren och består evinnerligen.

Herrens rätter äro sanning och allasammans rättfärdiga.

Vore väl ok om man producerade så mycket man har förmåga att hantera, 1-2 Kalla fakta om året, dito för Uppdrag granskning och tidningar på 8 sidor till vardags och 32 på söndagen.

Förvrängda-Fakta

Inte direkt nyheter man skyltar med. Underhållningstv.

DN Svd AB EXP Lokalbalskan TV4 SVT SRP1 SRP1



Online

share

Bookmark and Share

Mest lästa inlägg

Old stuff

Blog Stats

  • 161,340 hits

Mest klickade

  • Inget

netroots

Netroots - Socialdemokraterna

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 17 andra följare

media creeper

MediaCreeper
december 2012
M T O T F L S
« Nov   Jan »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

bloggping

bloggping

statcounter

wordpress stat

Lindström

Maktverktyg

frisim

Pinga Frisim

politometern

creeper

Creeper

