Att allt går att sälja med mördande reklam, till och med konserverad gröt, är en kär gammal sanning bekräftad av plastkorvar i livsmedelshyllorna. Jag är själv än mer konfunderad över att man är villig att betala 75 spänn för pannkakor till lunch…
Hur som helst så finns det något som är ännu bättre än reklam, det är en artikel i en dagstidning. I morse irriterade jag mig på Twitter över det här exemplet på textreklam i DN Söndag och konstaterade att mitt behov av pressfriheten känns allt mindre.
Efter en stund när irritationen lagt sig insåg jag att det var rätt larvigt av mig att sila mygg och svälja kameler med tanke på att både Eskilstuna Kuriren och DN på ledarplats haft texter som troligtvis fick de privata apotekernas reklambyråer att gråta av pur tacksamhet. Inte ett ord om de höjda priset på förskriven medicin för att locka hit storkoncernerna, inte ett ord om stängda apotek utanför tätort. Kort sagt en hyllning till en inneffektivisering av apoteksväsendet, om än med fler apotek inom krypavstånd för innerstadsboende ledarskribenter. Ledarskribenterna anser att vi alla som anser att apoteket var bättre förr inte förstår att en ny fin förpackning är värt en slant extra. Får mig att fundera på att kinesiska kulturrevolutionen var ett misslyckande men idén att slänga ut värdsfrånvända tänkare ut på landsbyggden och vidga deras vyer här känns lockande.
Sellouts, ledarskribenter, med grundlagsskydd som får mig att undra om deras jargong på redaktionen låter som i Ryan Airs direktionsrum, byt ut resenärer mot apotekskunder. Som bekant vill konkurrenterna begränsa Apoteket ABs marknadsandel eftersom vi konsumenter föredrar det inköpsstället. Vi är ju inte förståndiga som ledarskribenterna…