27
Nov
11

Varför just byggjobbare ?

Ett intressant reportage i Sydsvenskan, angeläget och med kloka frågor. Jag brukar ställa liknade frågor på min blogg, som varför man i demokratins namn får skjuta ihjäl andrafolk men inte diktaturer får göra det. Fast det var inte detta min text skulle handla om.

Jag funderar på varför man använder just byggjobbare som exempel ? Jag antar att det antyds att det är ”arbetarnas” röster som skall vinnas med lite smygrasism och flirt med SD frågor. Jag tror dock att den förklaringen är helt åt skogen och full av fördomar, inte mot arbetare men för andra grupper.

Malmö har fortfarande ryktet som den stora arbetarstaden men faktum är att Lund har en betydligt större andel ”arbetare” i dess traditionella mening än vad Malmö har.

Det är synd att en säkert mycket insatt journalist glömt vad han säkert vet för att få den rätt ”vinkeln” på historien. SDs röster i Eskilstuna kommun visar mycket klart att det är något helt annat än ett arbetarparti.

Sticker created after the murder of Amadou Diallo

Image via Wikipedia



Online

share

Bookmark and Share

Mest lästa inlägg

Old stuff

Blog Stats

  • 161,340 hits

Mest klickade

  • Inget

netroots

Netroots - Socialdemokraterna

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 17 andra följare

media creeper

MediaCreeper
november 2011
M T O T F L S
« Okt   Dec »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

bloggping

bloggping

statcounter

wordpress stat

Lindström

Maktverktyg

frisim

Pinga Frisim

politometern

creeper

Creeper

