Läser i DN Kultur att såväl Jan Helin på Aftonbladet som Gunilla Herlitz anser att det som deras läsare förväntas klara av är betydligt mer än vad deras redaktioner anser att medborgare i allmänhet skall klara. Jag skulle vilja se den rubrik som de tvås underlydande skulle presentera ifall någon försäljare av andra produkter skulle hävda att ”det fattar väl folk att SÅ skall de inte göra” och anser att folk måste fatta själva att produkten inte är bra på allt för alla. Varför skulle DNs och ABs köpare vara smartare än den generella kunden som enligt tidningarna blir ”lurade” för att de inte förstår ett avtal på sitt mobiltelefonabonemang.
Sluta tramsa Helin och Herlitz, det handlar om att det är ett äckligt billigt sätt att fylla spalterna med något som tidningen slipper ta ansvar för själv. Ingen research krävs, inget annat än en ”expert” som villigt går med på att levera generella råd utan ordentligt underlag. Sen må det vara Ribbings råd om hur man slipper tänka själv eller psykologen svarar, lika billig VeckoRevy journalistik som när VeckoRevyn var som sämst.
Hyckleri och Dubbelmoral regerar i branschens största spelare i varsin klass. Som båda var med och fick påsar häromdagen i Mediavärldens stora dagstidningspris.
3 Svar to “Dubbelmoral.”