19
Okt
10

Demokratifrågor och blogghygien…

På sista tiden har jag fått en och annan rättshaverist på halsen här på bloggen… inte så att jag har lidit av det personligen men tillräckligt för att det skall stjäla tid från väsentligheter. Jag skall vada igenom en sumpmark av blandade fakta och åsikter innan jag först bestämmer mig för om det är värt att släppa fram det. När jag släpper fram det måste jag i anständighetens namn bemöta dumheterna och då resulterar det i ännu ett träskartat utlägg…. så nu får det vara stopp ett tag igen. Inga kommentarer på den här bloggen inom en överskådlig framtid, det finns viktigare saker i livet än att jobba för att inte kommentarsfältet skall bli sunkigt som lokalpressens.

Så tack och hej ni där ute, starta gärna en egen blogg och kommentera mina inlägg men snålskjuts hos mig får ni vara utan.

Ändlösa anmälningar och ”tokmål”

En rättshaverist hävdar envist sin rätt och ägnar orimligt mycket tid åt att försöka ändra beslut som gått henne/honom emot. Inom psykiatrin kallas de kverulansparanoiker eller processparanoiker.

Kverulansparanoia är ett vanföreställningssyndrom, där felaktiga föreställningar inte kan korrigeras och blir en fixering vid en upplevd oförrätt.

Anmälningar och stämningar fortsätter även när det är uppenbart lönlöst. Processer pågår i åratal och den upplevda vägran om rättelse tolkas ofta som sammansvärjning.

Domstolar kan sortera ut så kallade ”tokmål”, omöjliga fall, genom särskild paragraf: ”Om kärandens framställning inte innefattar laga skäl för käromålet eller om det annars är uppenbart att detta är ogrundat, får rätten dock genast meddela dom i målet utan att stämning utfärdas”.

Källa: Wikipedia, rättegångsbalken, kapitel 42, paragraf 5.”

Min blogg är inte ett allmänt kommentarsforum för exponering av åsikter, det är min opinionsbildande yta. Det är alltså inte ett brott mot dina demokratiska rättigheter att jag stänger min blogg, jag värnar snarare min egen rätt att yttra mig.

Online

share

Bookmark and Share

Old stuff

Blog Stats

  • 161,660 hits

Mest klickade

  • Inget

netroots

Netroots - Socialdemokraterna

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 18 andra följare

media creeper

MediaCreeper
oktober 2010
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

bloggping

bloggping

statcounter

wordpress stat

Lindström

Maktverktyg

frisim

Pinga Frisim

politometern

creeper

Creeper

