05
Okt
10

ytlighetens nationalism

Jimmy kom till kyrkan i folkdräkt för att visa hur han vördar den svenska kulturen. Tyvärr verkar han ha glömt att i den kontext man ställer sig med folkdräkten ingår också vördnad och respekt för kyrkans ord och företrädare. Det är jobbigt när man bara vill äta godbitarna på julbordet och blir matad med allt, eller hur Jimmy. Jag anar att förstoppningar och laxativ blir vanligt förekommande de närmaste fyra åren.

Hycklare…..

”Igår kväll samlades många tusen människor i Stockholm och i olika delar av landet för att ge sin mening till känna. Ropa ut sin avsky mot det som gör skillnad på människor. Den rasism som säger att du är inte lika mycket värd som jag. Du ska inte ha samma rättigheter som jag. Du är inte värd ett liv i frihet. Och detta av en enda grund – att vi råkar vara födda i olika delar av vår värld. Det är inte värdigt en demokrati som vår att göra skillnad på människor. Det är inte möjligt för troende människor att göra skillnad på människor. Det är inte värdigt människor att göra skillnad på människor. Här räcker det inte att vi ger några hundra människor mandat att föra vår talan. Här har vi ett gemensamt uppdrag. Och om någon tystnar eller tystas i kampen för människovärde, måste vi se till att också stenarna ropar. Vi gör det med Guds hjälp.”

DN, SVD1, SVD2.

7 Responses to “ytlighetens nationalism”


  1. 1 Kaibigan
    oktober 5, 2010 kl. 7:44 e m

    Ärligt talat, vilket parti är för en helt obegränsad invandring? Varför ger Migrationsverket avslag på visum-ansökningar under vilka regeringar vi än haft? Varför finns det pass-polis på Arlanda om nu alla är välkomna att bosätta sig här och bli försörjda? Således måste alla riksdagspartier nu och historiskt vara främlingsfientliga.
    För övrigt, vad gör den mångkulturella riksdagen i kyrkan, vi har ingen statskyrka längre och har religionsfrihet?

  2. 2 PeO_W
    oktober 5, 2010 kl. 9:39 e m

    Ja du, kloka frågor.

    Obegränsad invandring är det ingen som är för i nuläget men det kommer nog att bli så om jag vill ha någon som sköter om mig när jag får alzheimer. Att ge avslag på visumansökningar är inget konstigt, det intressanta är av vilket skäl man gör det och det finns av och till en del att invända där. Passpolis finns det för att det alltid varit så, själv får jag bara undantagsvis visa det så det känns rätt meningslöst…. det intressanta är att de länder jag rest till som har den mest noggranna passkontrollen är de som har friast invandring. Nuförtiden handlar det mest om att leta efterlysta, asylsökande söker ju upp polisen själv och den som kommer inifrån EU har automatiskt rätt att vara här i tre månader.

    Folk har alltid varit främlingsfientliga, däremot har de flesta partier försökt att leva efter anständighetsprincipen. Efter att uppnått den aktningsvärda åldern av 46 år har jag stått och sett på när ”vanligt folk” klagat på i tur och ordning, jugoslaver, finnar, danskar, båtflyktingar, kurder, iranier, irakier och nu lite allmänt brunt islamofobiskt. Samma sorts människor hela tiden och ibland dyker det upp en pajas som tror sig rädda världen genom att spä på med mer dumheter i partiform. Att människor är rädda för nyheter behöver inte innebära att samhället skall vara det, normalt sett är ett sunt samhälle tolerantare än dess invånare. Motsatsen ser du i Iran, Nordkorea och i demokratier har du sådana som Ian Paisly, Geert Wilkers med flera som lever på att föda misstron.

    Kyrkan ja, varför har Åkesson folkdräkt ? En stilla fläkt från en svunnen tid och den svenska kyrkan har visat sig vara en god förebild för samhället genom hanteringen av alla de märkliga medlemmar som vill sjunga ”Fädrens Kyrka”, slippa kvinnor som präster och anser att alla som inte är kristna skall omvändas. En tolerant kyrka med ett patos som deras profet Jesus hade gillat. Jag vet inte om du noterat det men i svenska kyrkor välkomnar man mångkulturen och det fanns sannolikt både muslimer, judar och andra religioner närvarande i kyrkan och njöt av de visa orden.

    Det finns många visa troende människor, många otäcka med… precis som icke troende. Nu anser jag då att individer har ansvar för sina handlingar och inte för den handling som någon annan med likartad hudfärg eller efternam gör. Jag skulle bli rätt irriterad om jag skulle ställas till svars för alla otrogna svenska män som slår sina fruar, däremot tar jag gärna ansvar för mina egna handlingar. Jag tycker det var rätt bra att gubbdagiset lämnade kyrkan, det är väl deras sätt att ta ansvar för sina handlingar.

  3. 3 Kaibigan
    oktober 5, 2010 kl. 10:56 e m

    När Fälldins hustru hade folkdräkt var det uppskattat, lite proggigt, hade Miljöpartiet funnits då hade de haft folkdräkt. Varför misstänkliggörs det när Åkesson har det? Men visst kan hans skäl vara annat. Jag tycker det är snyggt. Jag saknar bruket i svensk kultur. Folkdräktsinspirerat mode finns i många länder, Tyskland, Malaysia, etc.

    Personligen tycker jag inte att kyrka ska kopplas ihop med riksdagen i ett sekulärt samhälle. Jag älskar traditioner men inget är cementerat. Ska kyrka och stat vara separat så ska det steget tas fullt ut, inget val till kyrkofullmäktige där politiker ännu styr. Varför accepterar svenska kyrkan det? Vi har inga motsvarande val i katolska, assyriska, judiska eller islamska ”kyrkan” i Sverige.

    Min första hustru blev uppsökt i SFI-skolan innan hennes visum var klart. Mycket märkligt att polisen gjorde så mycket möda på en då 20-årig familjeflicka. Jo, hon hade fått avslag, men vi överklagade och väntade besked, hon höll sig inte gömd. Då var jag mycket upprörd och undrade givetvis varför de inte koncentrerade sig på de uppenbart kriminella.

    Avslutningsvis, jag har plöjt igenom evangelierna och jag finner inte Jesus så tolerant som många önskar och påstår, tex homosexuella kristna som naturligtvis slits mellan sina behov och rädslan för helvetet eller att inte få det eviga livet. Bibeln är ju tydlig på fördömande av detta, inte mina åsikter, jag bara säger att Bibeln är så.

  4. 4 PeO_W
    oktober 5, 2010 kl. 11:16 e m

    Jag kan lugna dig med att jag alltid är misstänksam mot politiska folkdräktsbärare från majoritetskulturen och sverigedräkten tycker jag är rent ful. Det är dock en radanmärkning. Jimmy Åkesson får nog finna sig i att bli kritiskt granskad vad han än gör, det är ju inte så lite udda idéer inom det partiet som används för att vinna poäng. Ena året är homosexuella ett otyg och andra året är SD homosexuellas främsta förkämpar genom att vara islamofober. Partiet framträder som en kameleont som villigt ikläder sig vilken åsikt eller klädsel som helst om de tror det skall gynna dem för stunden.

    Beträffande valen till svenska kyrkans församlingar så nyttjas det av kyrkan för att undvika att det blir som i katolska kyrkan där man har en klick i Rom som utser all världens biskopar och kardinaler som i sin tur utser den som utser dem. Demokrati är ett bra inslag även i kyrkan och kyrkovalen står alla fritt att delta i om de är medlemmar i kyrkan vi andra är ju utestängda genom ett fritt val. Att andra samfund, som pingstkyrkan med flera, vill leva kvar i ett auktoritärt samhälle må vara hänt men de är ju också väldigt bra på att inte vara i fas med verkligheten.

    Beträffande polistillslaget mot din första hustru är det för trist, tyvärr är det väl det som ”opinionen” efterfrågar…. att poliser arresterar folk innan de gjort något. Ingen vidare idé i ett rättssamhälle men tyvärr verkar många tro att det är lämpligt.

    Ja visst är bibeln full av 2000 årigt skräp, liksom de flesta urkunder från forntiden, men det förhindrar inte att troende med sitt förnuft tolkar texter för en modern tid. Jag är övertygad om att de gamla asagudarna skulle blivit omvärderade av sina anhängare om de varit statsbärande religion precis som protestantismen varit i Sverige. Det är väl just det som lockar många som dras till asatro och andra åldriga riter, de slipper tolka utan får leva kvar i en ursprungsmall…. precis som det förstenade Sverige som SD avbildar i sina folkhemsvalaffischer.

  5. 5 csaar
    oktober 6, 2010 kl. 9:00 e m

    Jag vet inte om jag någonsin kommer att ha på mig min blekingedräkt nu 🙂

  6. 6 PeO_W
    oktober 6, 2010 kl. 11:47 e m

    När vi träffas kan vi väl ha Sari, eller något annat modernt lättsamt.

  7. oktober 7, 2010 kl. 10:48 f m

    Det hade varit mycket häftigare om Åkesson hade stövlat in iförd mongolisk klädsel och huggtandsmustasch.


Comments are currently closed.

Online

share

Bookmark and Share

Mest lästa inlägg

Old stuff

Blog Stats

  • 161,927 hits

netroots

Netroots - Socialdemokraterna

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 18 andra följare

media creeper

MediaCreeper
oktober 2010
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

bloggping

bloggping

statcounter

wordpress stat

Lindström

Maktverktyg

frisim

Pinga Frisim

politometern

creeper

Creeper

