24
Aug
10

Underkänt för Majoren, igen….

Jag har ett flertal gånger kommenterat Björklunds attityd gentemot våra barn och ungdomar samt det liv som han anser att de skall leva i skolan. Vid flera tillfällen har jag genom att citera Sokrates påpekat att Björklund vänder ryggen till tusentals års erfarenheter bara för att kunna slänga ur sig macho slagord om disciplin. Pedagoger har också ett flertal tillfällen försökt få Björklund att ta reson men utan framgång. Idag varnar forskare om hur Björklunds disciplinvurm hotar vår konkurrenskraft genom att premiera helt fel egenskaper och personer. ”Den som vinner på en utveckling mot mer fokus på disciplin i skolan är enligt Thomas Kroksmark ofta pojkar och studiesvaga, som generellt svarar bäst på starka regelsystem. Men han tillägger att i längden så förlorar hela samhället.” vidare säger rapporten

-Förr, med industristaten, så var det avgörande med disciplin när man skötte sina uppgifter vid det rullande bandet. Men det samhället är inte kvar. Nu har vi ett annat samhälle, ett samhälle som kräver andra kvaliteter, säger han.

-Det som behövs i dag är att man lär sig se bortom det uppenbara och utveckla sätt att hantera nya situationer. Man måste våga prova att experimentera, vara innovativ och modig. Kunna hantera digital teknik och sociala medier. Dit måste skolan i ilfart.

Som sagt redan den gamla filosofen i Athen visste; ”Jag kan inte lära någon något, jag kan bara få dem att tänka.” något som är väsenskilt från det vår nuvarande regering önskar. Utantillläxor och lydnad däremot, det är högerns drömskola. Det är antagligen därför Björklund vill ha elitklasser, det måste ju finnas några som tänker själva…..

Ett tidigare inlägg.

2 Responses to “Underkänt för Majoren, igen….”


  1. 1 lenaalun
    augusti 25, 2010 kl. 9:24 e m

    Väldigt klokt och insiktsfullt, PeO, du har helt rätt. Vi ska inte backa in i framtiden. Dagens förskola har gjort underverk med mina barn. Hade aldrig format dem så bra själv. Kombinationen jag och förskolepedagogik blev bra. Men jag vill inte ha majorens populistiska inflytande över mina barn. Där vill jag se den senaste vetenskapliga forskningen.

    Idag på morgontv hade min syster sett att ingen lärarutbildning ännu förekommer att ta hand om mobbade elever. Då är det lika illa som på min tid. Den sociala sorg jag bär inom mig att en hel vuxenvärld svek mig. Ingen såg -ingen agerade – jag bar mitt utanförskap själv. Grymt att vi gör så mot barn. Där har fp-ledaren gjort mycket gott. Mobbarna är det som ska förflyttas isåfall. Men det bästa är ju ett försoningsarbete.

  2. 2 PeO_W
    augusti 25, 2010 kl. 10:26 e m

    Exakt Lena, att släng ut mobbarna eller den mobbade skapar bara nya problem. Jag var inte direkt mobbad men en och annan från skoltiden vill jag aldrig mer ha med att göra, det tråkiga är att de skyldiga var sådana som aldrig åker dit.


Comments are currently closed.

Online

share

Bookmark and Share

Old stuff

Blog Stats

  • 162,104 hits

Mest klickade

  • Inget

netroots

Netroots - Socialdemokraterna

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 18 andra följare

media creeper

MediaCreeper
augusti 2010
M T O T F L S
« Jul   Sep »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

bloggping

bloggping

statcounter

wordpress stat

Lindström

Maktverktyg

frisim

Pinga Frisim

politometern

creeper

Creeper

