Tågbekymmer i dag – Sörmland – ekuriren.se.
I vanlig ordning sprider Eskilstuna Kuriren glädje och förtröstan, jag var ironisk nu….
Som daglig pendlare kan jag rapportera att det fungerade alldeles utmärkt, sitter i detta nu på tåget och skriver detta i vanlig lugn och ro. I November har jag pendlat i två år, förseningarna kan räknas på ena handens fingrar.
Beträffande diverse kommentarer efter artikeln är det uppmuntrande att se att även delar av läsarna tröttnat på Eskilstuna Kurirens attityd, det är bara de vanliga tjurskallarna som häver ur sig sitt vanlig ”allt är skit, jämt!! Alltid är det någon annans fel också!!”
Att det inte blir fler turer trots mer spår är inte konstigt, spåret byggs för att öka tillförlitligheten så att en försening inte skall sprida sig så lätt. Att det blir färre avgångar kan vi tacka alla som röstade fram regeringen Reinfeldt för. Med lite tur kan vi få någon aktör som kör skräpmaterial på dispens, ingen handikappanpassning, manuella dörrar mm precis som på Malmölinjen. I god liberal ordning skall SJ tvingas konkurrera med granatäpplen och de privata med vildapel. Ivrigt påhejade av ledarsidornas borgerliga valarbetare. Glatt skall man peka finger åt SJ som tvingas levrera vinst av regeringen samtidigt som trafik skall uppehållas på olönsamma linjer och privata aktörer skall kunna plocka russinen ur kakan. Häromdagen ställde Eskilstuna Kuriren upp i valarbetet genom att i ledaren inte ta upp den verklighet som SJ lever under.
”Att det blir färre avgångar kan vi tacka alla som röstade fram regeringen Reinfeldt för. Med lite tur kan vi få någon aktör som kör skräpmaterial på dispens, ingen handikappanpassning, manuella dörrar mm precis som på Malmölinjen. I god liberal ordning skall SJ tvingas konkurrera med granatäpplen och de privata med vildapel. ”
När släpptes tågtrafiken helt fri? Det måste jag ha missat…… trodde det enbart var helgtrafiken som avreglerats helt.
Eller kan det vara propaganda från SAP?
Jag säger bara en sak, PeO! Fråga Din hustru om hur det såg ut på Uven när vi for till och från Göteborg! Tänk sedan på hur eländigt SJ påstod att det gick! Och slutligen fundera ett tag på hur det kunde komma sig att de bara någon tid senare kan köra fler turer för mindre pengar!
Jag har också åkt uven…. duger det ?
Hustrun förstår inte frågan.
Fråga Ulf Adelsohn, han vet nog och har inte mina ideologiska glasögon på sig 😉
Ann-Sofie och jag ingick i en beställd grupp om 40 personer som trots förbeställning inte fick sittplatser vare sig mot Norrköping eller hem igen. Och det var inte direkt i rusningstrafik. De flesta av oss som fick stå undrade över hur det kunde komma sig att SJ gnällde så på hur dåligt det gick om det var så här knökfullt på tågen.
Några veckor senare, sedan monopolet upphört och Tågkompaniet lämnat in anbud, kunde SJ skriva på ett nytt avtal om Uven för mindre pengar och med fler turer.
Kontentan: Tro inte på vad SJ säger! Deras taktik har alltid varit densamma – Ulf Adelsson eller ej – begär mer skattepengar! Se annars till att dra ner på trafiken tills resenärerna tröttnat och valt annat färdmedel. Märk väl att SJ aldrig ville ha Svealandsbanan ”in the first place”. Bara tack vare envisheten hos FP-riksdagsmannen Kjell Johansson och några andra som fick med sig bl.a. Eskiltuna, Strängnäs och Nykvarns kommuner blev banan till. SJ brydde sig inte ens om att beställa några tågset för banan eftersom man väl räknade med att det bara skulle hålla några år.
SJ har aldrig tålt att verkligheten överbevisade att de gjorde en felbedömning.
Därför är det på tiden att också andra får lägga bud på trafiken på Svealandsbanan! Sedan får vi nog se att banan minsann inte är så olönsam som SJ vill framställa den som.
Ja vi får väl se…