21
Apr
09

Skäl nog att lägga ner privatbilismen….

Endast två procent av bilförarna anser själva att de kör sämre eller mycket sämre än genomsnittet. Särskilt män ger sig själva höga betyg bakom ratten. Trots att männen ställer till med betydligt fler olyckor i trafiken än kvinnor.

Finns det något annat område än privatbilismen där man skulle acceptera så många utövare med bristande verklighetsuppfattning ?

Skall vi tro att motorpressen begraver det här rätt snabbt, de lever ju på att allt för många tror sig vara Hamilton och förtjäna fri fart i en bil som gör 250+.


10 Svar to “Skäl nog att lägga ner privatbilismen….”


  1. 1 Micke Rahm
    april 27, 2009 kl. 6:59 e m

    Det var det dummaste blogginlägg jag sett på länge. Jag har inte kört 250+ eftersom jag inte har haft någon bil som gått så fort, men jag har bott och varje dag åkt till och från mitt arbete på ‘fri fart’, under de år jag bodde i Tyskland.

    Jag tyckte att efter en viss tillvänjning på 5 år, 180-210 var ganska lagom.

    Det handlar om att anpassa hastigheten till omständigheterna, inget annat.

    Men du kanske vill belysa debatten med svammel från VV, NTF, VTI, eller andra muppar som på bästa storbrorsmanér ska tala om för folk vad som är bäst för dem?

  2. 2 PeO_W
    april 27, 2009 kl. 7:08 e m

    Problemet var ju just det, eftersom alla verkar tro sig vara Schumi så blir liksom anpassningen lite skev.

    Du är säkert en jätteduktig och mogen bilist du också.

  3. april 27, 2009 kl. 8:05 e m

    Nejdå, jag är inte bättre än någon annan. Däremot har jag lärt mig ett och annat.

    Nej, alla är inte Schumi, korrekt. Men alla är inte Olga 92 bast heller. Så varför ska hastighetesgränserna vara satta efter Olga, och en skvälldrus med poliser utan och mäta alla efter Olgas måttstock?

  4. 4 PeO_W
    april 27, 2009 kl. 8:13 e m

    Olga 92 är knappast problemet, Olle 18 – 25 däremot.

  5. april 27, 2009 kl. 8:36 e m

    Jamen då har Olle ett trafikfarligt beteende. Angrip det i stället för att tvinga ALLA att köra som Olga.
    Om Olga får nära-döden upplevelser vid 110 på en folktom motorväg på sommaren är det hennes problem, och hon får gärna köra 110. MEN, tvinga inte mig att köra 110 med referens till Olga.

  6. 6 PeO_W
    april 27, 2009 kl. 8:52 e m

    Och problemet, vilket undersökningen visade, var just att ingen ansåg sig vara en normal bilförare utan höra till de skickligaste….. Hybris kallas det och brukar anses som en klar nackdel för sunda bedömningar och ökar risken för att ”den mänskliga faktorn” skall orsaka olyckor.

  7. april 27, 2009 kl. 9:11 e m

    Nej, undersäkningen visar att man lyckats med VV, VTI, NTF och andra muppar lyckats passivisera en stor del av Sveriges befolkning till rattande apor. Att de tillfrågade tycker att de har bättre omdöme än att; antingen varande en rattande apa, eller köra bättre än en sådan är inget som helst bevis på någon hybris.
    Det är just denna passivisering som leder till olyckor eftersom apor som bara tittar blint på skyltar, letar laserpoliser och fartkameror inte gör sunda bedömningar – det är inte tillåtet.

    Du kan läsa mer på min blogga här: http://ulmerkotten.blogspot.com/2008/08/svensk-trafikpolitik.html

  8. 8 PeO_W
    april 27, 2009 kl. 9:29 e m

    För att återgå till Olga 92 då, som enligt din norm är den enda som beter sig vettigt. Hon tittar inte efter fartkameror och annat och är inte en rattande apa. Olga 92 anpassar farten efter sin förmåga och kör gärna långsammare än max tillåtna hastighet eftersom hon anpassar sig efter sin förmåga.

    Bilen är en farkost för att ta sig från A till B, no more no less. 120 är en bra maxfart, ger måttlig fartblindhet när folk skall ner i lägre hastigheter. 110 dög dock bra det med.

  9. april 27, 2009 kl. 10:05 e m

    Enligt min norm får Olga köra hur sakta hon vill, jag har kört tillräckligt mycket för att inte ens reta mig på andra, inkluderande Olga.

    Javisst, bilen är ett transportmedel, som ska frambringas på bästa möjliga sätt efter de givna förutsättningarna. Är det tom, fin motorväg funkar 180-210 utmärkt för mig. Inte för jag kör det i Sverige…men jag har gjort det en massa år i Tyskland. Det finns de som vill köra fortare, ok inga problem jag flyttar på mig.

    Och en sak ska du ha klart för dig – man är inte tuffare ju fortare man kör.

    Fartblindhet har väl inte med saken att göra?

  10. 10 PeO_W
    april 28, 2009 kl. 11:10 f m

    Farblindhet är ett stort problem där man har stora skillnader mellan högsta och lägsta lagstadgade hastigheter. Sinnena trubbas av när man kör fort och man underskattar sen sin hastighet och överskattar reaktionsförmågan när man går ner i fart.

    Problemet är nog att många är tuffare ju fortare de kör, att sen inte du är det är ju trevligt.


Comments are currently closed.

Online

share

Bookmark and Share

Old stuff

Blog Stats

  • 165 267 hits

Mest klickade

  • Inget

netroots

Netroots - Socialdemokraterna

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 19 andra följare

media creeper

MediaCreeper
april 2009
M T O T F L S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

bloggping

bloggping

statcounter

wordpress stat

Lindström

Maktverktyg

frisim

Pinga Frisim

politometern

creeper

Creeper

%d bloggare gillar detta: