09
Apr
09

Torbjörn Tännsjö och Mona Sahlin

Torbjörn Tännsjö är en Filosof och Mona har med sina rådslag försökt få oss i partiet att också filosofera, fundera och tänka efter för att skapa en politik vi kan agera ifrån. Svunnen är den tid när en medelålders man talade om för oss vad vi skulle tänka och tycka. Tyvärr verkar det finnas en grupp partivänner som tror att valen handlar om Mona eller inte Mona när det vi har att jobba inför är Fredrik eller Mona.

Jag tyckar att vi utifrån Filosof Tännsjös artikel kan ta oss en funderare på vad vi skall diskutera inför de kommande tre valen samt vad vi vill diskutera med våra medmänniskor om. Vill vi lyssna på de som lever kvar i Fredriks lögn om vi som jobbar och de som inte jobbar ? Vill vi att människor inbillar sig att det är ”andra” som drabbas av nedmonteringen av arbetslöshetsförsäkringen, vill vi att de först när de knackar på soc dörr skall förstå att de måste avstå från villan, bilen och allt utöver normen för att få understöd och att det är bäst de säljer allt innan dagarna som deras arbetslöshetsförsäkring täcker tar slut?

Vill vi att legosoldater som Alex Voronov skall dupera sina läsare till att tro att regeringen värnar välfärden när den i själva verket monterar ner den ?

Vill vi att SVDs och DNs vinklade ledarstick skall bestämma bilden av oss socialdemokrater, vi som skapat detta land som är bäst i världen på att balansera välstånd och omsorg ?

Vill vi att sjukvården precis som skolväsendet skall slitas sönder av ”det fria valet” som dränerar det allmänna på resurser för att göda de som bara vill hjälpa de som ingen hjälp behöver ?

Vill vi att de som inte kan se framåt utan nostalgiskt ser tillbaka på den tid när vi bara hade fem partier, kommunister var kommunister och gröna vågen var en tillfällig trend dra ner oss i smutsen ?

Snart är det första maj, då kommer det första tillfället att visa att enade vi stå skuldra vid skuldra på marsch mot en valseger 2010.


21 Svar to “Torbjörn Tännsjö och Mona Sahlin”


  1. 1 Ann-Sofie Wågström
    april 9, 2009 kl. 10:03 e m

    Oj vad bra skrivet Älskling!

  2. 2 hillary2
    april 9, 2009 kl. 10:20 e m

    Jag kommer aldrig att stå skuldra vid skuldra med Torbjörn Tännsjö trots att jag är lika konfessionslös som han. Vi behöver inte massmediala namn i vår kamp. Vi behöver verbala människor och ärliga S-ansikten och en sådan människa och ett sådant ansikte är Thomas Bodströms!

  3. 3 PeO_W
    april 9, 2009 kl. 10:24 e m

    Inte läste du speciellt noga här heller men jag förlåter dig.

    Var får du för dig att jag skall gå skuldra vid skuldra med Tännsjö ? Jag vill bara få folk att använda insidan innan de öppnar munnen.

  4. 4 hillary2
    april 9, 2009 kl. 10:42 e m

    Jag har inte påstått att du vill gå skuldra vid skuldra med Torbjörn Tännsjö. Hur har du det med förståelsen av det du läser?

  5. 5 PeO_W
    april 9, 2009 kl. 10:57 e m

    Då förstår jag inte varför du måste påpeka att du inte vill gå skuldra vid skuldra med Tängsjö eftersom vi är överens om att inte jag vill det eller att du skall göra det.

    Något specifikt agg mot Tännsjö ?

  6. 6 Ann-Sofie Wågström
    april 9, 2009 kl. 11:06 e m

    Hum undrar vem som läser men inte förstår här.

  7. 8 PeO_W
    april 9, 2009 kl. 11:18 e m

    Om du har något särskilt mot Tängsjö, skriv om det på din egen blogg om du har någon. Exemplet, ifrågasättandet och eftertäksamheten är uppfriskande.

    För övrigt förstår jag inte vad din/er konfessionslöshet har med det att göra, bär du fram det som en fana ?

  8. 9 hillary2
    april 9, 2009 kl. 11:33 e m

    Torbjörn Tännsjö framställer sig som talesman för konfessionslösa.
    Vad han säger och skriver är för mig rena rappakaljan. Jag bär inte min konfessionslöshet som en fana men jag betackar mig för Tännsjös dravel. Det vore naturligtvis önskvärt för många om jag hade en egen blogg, men jag ”arbetar” i de webbforum som redan finns och presenterar t.ex. AMF´s styrelsen som jag fann hos Simone Olofsson på S-bloggar.
    Här har du listan för ”eget bruk” och jag hoppas du ställer dig frågan om svensk massmedia har uppfyllt sitt uppdrag.

    Göran Tunhammar (f 1946) Ordförande
    Urban Bäckström (f 1954)Svenskt Näringsliv
    Wanja Lundby-Wedin (f 1952)LO
    Lennart Nilsson (f 1941)Svenskt Näringsliv
    Göran Larsson (f 1951)LO
    Håkan Bryngelson (f 1948)Svenskt Näringsliv
    Lena Westerlund (f 1963)LO
    Charlotte Bohman (f 1954)Svenskt Näringsliv
    Per Bardh (f 1959)LO
    Hans Gidhagen (f 1954)Svenskt Näringsliv
    Ellen Nygren (f 1966)LO

    och jag hävdar fortfarande att Thomas Bodström är f.n. en ypperlig representant för S
    om vi träffas någon gång kan du få mer kött på benen…

  9. 10 PeO_W
    april 9, 2009 kl. 11:44 e m

    …och hur kom Bodström in i bilden, jag har inte nämnt honom ty det var inte det vi talade om. Beträffade massmedia så bör du ha noterat, om du läst min blogg i övrigt, att jag inte har något till övers för dem. Frånsett just DN kultur som ofta ifrågasätter dreven och flocken.

    Du verkar överhuvud taget inte speciellt intresserad av mina funderingar, mest att lansera en alternativ partiledare. Är du en av alla dessa som ställer dig upp på varje möte, talar och är bitter för att ingen håller med ?

    Kort sagt, jag fattar inte vad du är ute efter…. förutom att ifrågasätta min uppfattning att vi just nu skall koncentrera oss på att vinna valen vi har framför oss genom att dividera om Bodström helt plötsligt. Han är en bra karl, men det är Mona som är vald.

  10. 11 hillary2
    april 9, 2009 kl. 11:49 e m

    Jag är ”ute efter” att göra min röst hörd som ett svar på ditt inlägg och om detta besvärar dig så finner jag det vara illavarslande.

  11. april 9, 2009 kl. 11:56 e m

    Hej Peo.

    Du skriver: ”Vill vi att SVDs och DNs vinklade ledarstick skall bestämma bilden av oss socialdemokrater, vi som skapat detta land som är bäst i världen på att balansera välstånd och omsorg ”?

    Det är hela folket som skapar ett land, inte bara socialdemokrater, enligt mitt sätt att se. Sverige fanns innan socialdemokraterna kom till. Mycket S har gjort är bra, men det finns bra saker hos andra partier också. Ni har inte monopol på allt som är gott. Och det var länge sedan det fanns en homogen arbetarklass bland era politiska och fackliga toppar, eller? Jag vet ju inte, jag är ju norska:-), det är ju ett handikapp, enligt dig:-).

    Men, du har rätt, det är inte SvD eller DN som skall bestämma socialdemokraternas självbild, den har ni monopol på.

    Glad påsk.

    Kram Margit

  12. 13 PeO_W
    april 10, 2009 kl. 12:00 f m

    Så sat Margit, dagens samhälle skapades dock under det senaste 50-60 åren.

  13. 14 PeO_W
    april 10, 2009 kl. 9:57 f m

    Hej och godmorgon Hillary2.

    Att man vill göra sin röst hörd är begripligt, det var därför som jag startade min blogg. Primrt för att jag var trött på all desinformation som jag anser att lokaltidnigen i stan sprider.

    Beträffande personfrågorna i partiet så är de något jag vill bort ifrån, vi har de valda företrädare vi har. Vad vi nu skall göra är att gå ut med vår ideologi som grundar sig i solidaritet och ”Från var och en efter förmåga till var och en efter behov” vilket jag anser att var och en i partiet bör kunna skriva under på. Att vissa tjänar pengar som gräs är helt ok så länge de betalar skatt. I Eskilstunas kommunfullmäktige har moderaterna lägst snitt inkomst, kan det bero på att de rikaste i sällskapet inte har någon ”taxerad” inkomst?

    Om det sen är du, jag eller någon annan som sprider budskapet är oväsentligt. I mitt fall kan jag bara konstatera att den här pellejöns regeringen vi har nu kastar pengar på mig och min hustru, pengar som kunnat användas till mycket bra i tider som dessa,

  14. 15 PeO_W
    april 10, 2009 kl. 10:01 f m

    Hej igen Margit.

    Jo vår politik skapade det starka samhället genom att släpa motsträviga borgliga politiker in i det, nu säger de sig älska välfärdssamhället samtidigt som de raserar det.

    Man måste säga att arrogansfyrlinge har lyckats ovanligt bra, tre av fyra klarar av att ljuga så de själva tror på det och samtidigt få journalister att inte ställa motfrågor.

    Vinner de valet 2010 så är det fackföreningarnas tur att raseras, sen blir det väldigt svårt att skapa ett trevligt samhälle igen.

  15. 16 lenaalun
    april 10, 2009 kl. 5:49 e m

    Oj, vad fint skrivet, PeO! Jag kan aldrig tro att alliansen får fortsätta, om de inte omvänder sig. Nu är de paralyserade såg jag på en web-sida. Gör ingenting. Kanske är de oförbätterliga?

    Jag är överraskad över s dåliga opinionssiffror. Det har jag svårt att förstå. Är människor bara röstboskap som inte använder det inellekt de har begåvats med? Slängt ut barnet med badvattnet, för att Wanja inte höll måttet? Ett särskilt mått för kvinnor som alltid mäter till deras nackdel.

    Det var konstiga siffror sist som jag inte kan tolka.

  16. 17 hillary2
    april 10, 2009 kl. 6:22 e m

    God kväll PeO W,

    Personfrågor är viktiga när det gäller ledare. Vi har fått en ny chef för Arbetsförmedlingen. Henne litar jag inte ett dugg på. Igår? i ett nyhetsprogram i SVT säger hon det socialdemokratiska mantrat – vi ska satsa på dem som står längst ifrån arbetsmarknaden. Tillsatt av alliansen använder hon socialdemokratisk terminologi och det borde få människor att reagera. Alliansen ”älskar” nu som du skriver den offentliga sektorn. De stjäl våra ”hjärtefrågor” och ger var honnörsord ny betydelse precis såsom reklamindustrin arbetar. Bedrägligt beteende i högsta grad, men naturligtvis ska även de som är långst borta från ett arbete få om inte annat så meningsfull sysselsättning, men nu när vi räknar med massarbetslöshet och stora minskade inkomster för kommunerna vore det kanske av värde att först få dem som är lättast att få in – de som står närmast arbetsmarknaden – för att få in de resurser som behövs i den offentliga sektorn ….men A B – Svanqvist vet hur hon ska välja sina ord… Hon införde råkapitalistiskt tänkande i den offentliga tandvården och gjorde sig en snabb egen karriär och hennes pensionsavtal borde kanske granskas
    Mona och Wanja har mitt fulla förtroende
    att jag nämnde Bodström beror på att han är positiv, handlingskraftig, hederlig och verbal och förtjänas lyftas fram i rampljuset men
    inte för att ta över någons arbetsuppgift!
    jag anser att vi helt enkelt behöver ha fler ”ansikten” i media än Monas och Wanjas!
    och som du själv skrev är den massmediala rapporteringen bedrövlig även i SVT. I nyhetsprogram inkallas ”massmediala horor” av båda könen för att TYCKA och SPEKULERA. Det kan vi tittare klara av själva. SVT sviker sitt uppdrag att beskriva och tydliggöra händelser och skeenden och orsakssammanhang. Flatheten mot regeringensmakten är av mastodontisk storlek. Är det så att människor i olika media är så glada över sina jobbskatteavdrag att de medvetet arbetar för att behålla både dem och regeringen? Godisregn tackar ingen nej till. Att ”lämna tillbaka” godiset har barn svårt för, men man borde kunna kräva större förstånd hos vuxna medborgare. Den kommun som har de mest välbärgade invånarna – Vellinge – får lika mycket kommunstöd av regeringen per innevånare som Sveriges fattigaste kommun! Att prioritera efter behov är för svårt för alliansen? Samma sak sker i Vårdval Stockholm – ersättning per capita. Det är att vara empatibefriad, lat och uppfylld av ren skär dumhet! Vem tar upp detta i den media som har i uppdrag att granska regeringsmakten? SVT´s textTV´s rapportering är f.ö. redan vämjelig. Nu ska det sparas pengar i den verksamheten vilket otvivelaktigt resulterar i än fler spektakulära halvsanningar och rykten för att hålla tittarantalet uppe. Människorna där arbetar ju för att få behålla jobben.
    Resultatlöner och resultatutvärderingar skulle jag f.ö kunna skriva en lunta om.
    Hur kan vi analysera och nå ut med avslöjande om regeringens taskspeleri? Det är vi som är i opposition som ensamma har den uppgiften nu när massmedia kapitulerat. Vem ansvarar för att en vitbok skrivs?

  17. 18 PeO_W
    april 10, 2009 kl. 9:28 e m

    Hej Lena.

    Ja jag har redan planerat in nästa års semester, det blir väldigt mycket valarbete…..

  18. 19 PeO_W
    april 10, 2009 kl. 9:35 e m

    Gokväll Hillary2.

    Vi får använda samma metod som vi för 90-100 år sen använde för att överhuvudtaget komma ut. Fotarbetet, vi är fortfarande en organisation som, motsats till borgerligheten, kan skaka fram vanliga människor som är villiga att tala och arbeta för en sak på frivillig bas. Om vi alla som är öppna socialdemokrater talar om vad vi vet och känner och tycker så kommer det att skapas en känsla för solidaritetens nödvändighet som kommer att ge oss den valseger vi vill ha.

    Medierna är förlorad mark just nu, vi får se vad som sker när människor blir utförsäkrade och måste sälja allt för att få bistånd…. då blir det svårt för även för journalister att blunda.

  19. 20 hillary2
    april 10, 2009 kl. 10:04 e m

    Ja, mediernas har gått förlorade beträffande saklig granskning och information, men mediernas desinformation styr oppinionssiffror och oppinionsiffror styr dessvärre de människor som inte är särskilt politiskt intresserade. De torde gälla fortfarande – det som Sören Holmberg undersökt -att ”vågmästarväljarna” bestämmer sig 14 dagar före valet. Vi måste ha mölighet att nå ut DÅ men även TIDIGARE via ordinarie massmedia och det kan vi göra genom att framföra våra åsikter och insikter – inte minst till SVT. Vi måste våga skicka in artiklar och insändare till DN och SvD och lokalpress även om vi vet att nålsögat är litet och många av oss måste göra sina röster hörda – men kanske inte enligt ”gamla modeller”.
    Den samhällsgemenskap som fanns för 50-60 år sedan existerar inte längre. Människor är relativt ensamma nu och har sina informationskällor via medier. Visst kan vi gå ut på gator och torg i våra munderingar, men ärligt talat – hur många människor möter vi då? Hur många tvivlare kan vi få att tro på oss, när de fått en så förutfattad bild av media? Jag ser fram emot kongressen och ett partiprogram som förmår att koncentrera sig på det väsentliga. Det finns ju en gräns för vad människor kan ta in…

  20. 21 PeO_W
    april 10, 2009 kl. 10:14 e m

    Ett sista inlägg i den här frågan. I den förra valrörelsen knackade vi mycket dörr i Eskilstuna, det gjorde skillnad på valdeltagandet så att det blev mätbart och innebar att vi gjorde ett förhållandevis bra val här.

    Det finns möjligheter att nå människor.


Comments are currently closed.

Online

share

Bookmark and Share

Old stuff

Blog Stats

  • 165 641 hits

Mest klickade

  • Inget

netroots

Netroots - Socialdemokraterna

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör som 19 andra, prenumerera du med.

media creeper

MediaCreeper
april 2009
M T O T F L S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

bloggping

bloggping

statcounter

wordpress stat

Lindström

Maktverktyg

frisim

Pinga Frisim

politometern

creeper

Creeper

%d bloggare gillar detta: