I DN publiceras ett TT inslag om Volvo PV, 444 blev 544 för 50 år sedan… Om vi nu skall ta en liten fundering på bilens utveckling sedan dess vad finner vi då ? PV kunde ta 5 personer och deras bagage i god fart på från punkt A till B. Den är naturligtvis mer osäker än nutida bilar vad gäller krocksäkerhet men vad har i övrigt skett för revolutioner inom bilbranschen ? Bilarna har blivit större…. men tar inte så mycket mer folk och last… motorerna har blivit modernare men det har vi slösat bort på mer hästkrafter istället för att satsa på lägre förbrukning och bättre vridmoment och flexibilitet…. vi har fått fått låsningsfria bromsar, anti spinn och ibland fyrhjulsdrift vilket främst nyttjas till att sätta dekaler på bilen och köra fortare under sämre förhållanden….
Grundidén med PV var bra, önskar att någon mer än lågpristillverkarna och Toyota kunde haja det….
Och snygg är den mä!
Vad förväntar du dig? Bilen är ett tydligt exempel på en mogen teknologi inga fundamentala förändrigar sker sedan länge.
Men du har fel i att den ökade effektiviteten slösas bort i nya bilar den är faktiskt nödvändig för att kompensera för den ökade vikt all ny säkerhetsytrustning medför.
Jämför t.ex Golfen när den introducerades vägde basmodellen ungefär 800Kg och hade en motor på runt 60HK Nu väger den runt 1300Kg och har en motor på 90HK.
Att de nya bilarna med bibehållen prestanda faktiskt drar mindre bränsle är faktiskt inget annnat än imponerande!
Nu är det ju så att dagens Golf är jämnstor med dåtidens Passat och dagens Polo är jämförbar med dåtidens Golf.
Kontentan är att det fortfarande inte går att göra så mycket mer än att ta fem personer från A-B precis som för 50 år sedan. Vad till exempel Toyota Aygo visar är att det går att välja en annan väg än vad de flesta Europeiska biltillverkare gjort. Göra en liten säker bil som klarar sig med en kaffekopp bensin per mil och fraktar i stort sett lika mycket som en PV. Invänder du att Aygo är för lite så ta Yaris istället…. det går alltså att göra bilar bättre än förr, de flesta skiter i att göra det eftersom det är enklare att sälja ”flärd” till konsumenten. Som väl är så är bensinen nu så dyr, även om den tyvärr är på väg neråt, att folk börjar dra sig för att köpa de värsta avarterna. Ta XC90 som är stor som en gammal Volvo Sugga men inte tillför ett dyft i funktionalitet.