15
Maj
08

Friskolor

Följande stycke är en uppdatering skriven den 18e maj.

Den här bloggen är absolut den mest lästa jag haft och mest välkomenterade, jag skall inte kommentera kommentarerna så mycket mer än att jag är väl insatt i hur lite inflytande en kommun har när en friskola väl har startat, det är i princip bara att attestera deras fakturor om de inte gör uppenbara klavertramp. Tyvärr tycker inte skolverket att de kreativa metoder som Jonas Thenthe redovisat är uppenbara klavertramp, redovisningen gäller hur elever får förbereda sig för de nationella proven för att få höga snitt som motoiverar friskolans högre betygssnitt. Beträffande välja bort elever så är det bara att studera hur många elever med ”särskilda behov” som går på friskolor sett i relation till kommunala skolor och det är inget att förvånas över då det är ett av motiven för föräldrar att sätta sina barn i annan skola än den närmaste. Friskolor är bra när de tillför nya program, annorlunda pedagogik och andra lärartyper men när de startar samma program som de kommunalaskolorna med enda skillnaden att de inte behöver ta alla elever som söker dit då är det helt meningslöst.

Det här är en typ av avigsidor med friskolor som tidigare lyfts av DN Kultur, det är ju bara kul att det tar nyhetsjournalisterna på samma tidning ett eller ett par år att upptäcka problemet. Jag har själv med hänvisning till DN Kulturs Jonas Thente skickat insändare till Eskilstuna Kuriren men så som likasinnat liberal som DN och friskolekramare har inte mycket hänt. Insändaren publicerades med passande rubrik i tidningen Folket men det är ju en ”soosetidning” och per definition overderhäftig enligt svensk pressnorm…

Hela problemet med friskolor är att de konkurrerar med betygen, alla trix och knep används för att få ett bättre snitt än den kommunala skolan ivrigt påhejade av borgligt sinnade skribenter och loalpolitiker. Friskola har blivit den riskfria vägen till vinst, starta skolan, skicka räkningen och alla elever man inte vill ha till kommunen och se till att betygssnittet ligger lite högre än kommunsnittet. Att ungarna där inte får det så lätt i gymnasiet sen, det struntar man i…..

Säga vad man vill om svensk press men det är en evig tur att vi har DN Kultur om sanningen skall fram.

En karaktärsstark lärare kan också funka.

Lite kompletering efter alla komentarer.

Friskolor skulle fungera ypperligt i ett betygsfritt skolsystem, det finns saker som är bra med friskolorna. En av de saker som jag kan uppskatta hos friskolor är att de kan ta sig friheten att välja lärare utan behörighet, det är dock något som mina meningsmotståndare dock talar tyst om och istället beskyller de kommunala skolorna för. Som situationen är nu så är främsta skälet till att friskolorna får elever just att de har ett högre betygssnitt och att de kan välja och välja bort elever och det är enligt min mening inte seriös skolverksamhet.

Patetiskt eller inte, det är bra att missförhållanden kommer till ytan istället för att sopas under mattan som vänsterflum som det så ofta gjort hittills.


9 Svar to “Friskolor”


  1. 1 Sven
    maj 15, 2008 kl. 2:07 e m

    Gammal skåpmat. Precis så här ser det ut i väldigt många gymnasie- och grundskolor idag. Skandalöst är att alla tycks blunda, år efter år.

  2. 2 David
    maj 15, 2008 kl. 4:32 e m

    Hejsan

    Jag är en elev på initcollege of sweden.

    Visst min skola har problem, jag gillar personligen inte
    min rektor och hur min skola styrs.
    Ett av problemen är att det känns som om lärarna
    bara stannar max ett år innan de byts eller slutar.
    Min förra engelskalärare sa att hon slutade på grund av att
    hon inte gillade hur ledningen styr skolan.

    Men, om jag ska vara ärlig så tror jag inte det är på grund av att min
    skola är en friskola.
    Jag har gått på flera olika skolor, både fri och kommunala och det finns
    problem hos båda.
    Den skola som jag gillade bäst var faktiskt en friskola när jag tänker efter.

    Jag tycker det är intressant att det bara verkar vara ”vänsterdrivna” personer som tar upp detta och skyller på en gång på friskolorna.
    Det är patetiskt, bara för att en skola har så här stora problem så betyder det INTE att alla har det, snälla sluta använda detta som en agrument för din egen politik.

    Andraårselev på InitCollege of Sweden

  3. 3 PeO_W
    maj 15, 2008 kl. 7:34 e m

    Hej själv David.

    Friskolor skulle fungera ypperligt i ett betygsfritt skolsystem, det finns saker som är bra med friskolorna. En av de saker som jag kan uppskatta hos friskolor är att de kan ta sig friheten att välja lärare utan behörighet, det är dock något som mina meningsmotståndare dock talar tyst om och istället beskyller de kommunala skolorna för. Som situationen är nu så är främsta skälet till att friskolorna får elever just att de har ett högre betygssnitt och att de kan välja och välja bort elever och det är enligt min mening inte seriös skolverksamhet.

    Patetiskt eller inte, det är bra att missförhållanden kommer till ytan istället för att sopas under mattan som vänsterflum som det så ofta gjort hittills.

  4. 4 Sven
    maj 16, 2008 kl. 12:03 f m

    Re: David

    Du borde vara själaglad. Det har aldrig varit så lätt att få ett G, VG eller MVG som nu.

    Sen har du missuppfattat en sak. Detta handlar INTE om huruvida friskolor är bättre eller sämre än kommunala skolor.

    Det handlar om att alla skolor, kommunala som privata, numera agerar på en marknad där det enda som gäller att att locka till sig elever och få dem att stanna där. Varje elev representarer en stor påse pengar. Vilket leder till att skattebetalarna finansierar en skola som mer och mer blir ett vuxendagis med körkortslektioner, pizza till lunch, gratis gymkort, datorer mm samt löjligt låga betygskrav. Respekten för seriös utbildning har man lagt bakom sig. En skola är inget företag, och skall inte drivas som ett sådant.

  5. 5 Lärare på friskola
    maj 16, 2008 kl. 12:32 e m

    Jag jobbar själv som lärare på en friskola. Det är klart att det är oacceptabelt att en skola sköts som den aktuella. Men så sköts INTE alla. Oavsett vad debatten handlar om påverkas hela skolväsendet genom alla ogrundade gissningar eller generaliseringar i särfall. Skoldebatten måste nyanseras i media, och för all del även i bloggar.

    Lärare har ett uppdrag att sköta och med få undantag så fungerar den svenska skolan väldigt bra. Betyg sätts av alla lärare efter kursplanerna annars begår man tjänstefel. Att hävda att alla lärare på friskolor sätter betyg för att konkurrera ser jag som ett ogrundat påhopp! Tyvärr lockar oseriösa friskolor med bra betyg, självklart ska sådana skolor inte få finnas. Men hur stor procent gör så?

    Det är inte bara profithungrande bolag som startar friskolor, det finns mycket bättre sätt att tjäna pengar på än att starta en skola. NÅGON GÅNG borde man kanske se till vad friskolor gör för samhällsutvecklingen och skolväsendet. På många kommunala skolor finns en datorsal med några få fungerande datorer, kanske en projektor och med lite tur så har lärarna i arbetslaget tillgång till en gemensam dator. (och ja, jag har jobbat på kommunala skolor…) På friskolor är det vanligt att varje elev har en egen dator vilket underlättar undervisningen något alldeles oerhört. Eleven använder något den är van vid, samhället kräver att elever behärskar datorer och som lärare så kan ta undervisningen till en helt annan nivå.

    Vidare kan friskolor styra ekonomin effektivt vid inköp. Kommunala skolor lägger ofta resurser på fel saker. Det finns friskolor som sköter sig uselt, men de allra flesta, precis som kommunala, försöker ge eleverna en bra utbildning och har många nöjda elever.

    Försök någon gång att INTE se världen i svart och vitt! Annars får jag väl se det som ett exempel på att skolan faktiskt utvecklats till det bättre, eftersom det är detta jag lär mina elever…

  6. 6 AK
    maj 16, 2008 kl. 12:53 e m

    Denna skola bryter mot så många regler att man inte orkar räkna upp dem. Det är våra skattepengar som Parviz fuskat sig till för att lägga i egen ficka! Enda anledningen till att skolan inte stängts för länge sen är pga. att insynen från skolverket är så otroligt minimal.

    Men det handlar ju precis om skillnaden mellan fri-och kommunala-skolor! Kommunala skolorna har ingen utdelning, lärare och rektorer kommer inte förbättra sin lön genom att sätta högre betyg. Det gör man på friskolor då högre betyg ger mer elever, vilket ger mer pengar! Sven..?
    Dock uttrycke en lärare till mig på en komunal skola för ett år sen en fundering att sätta mvg på oss alla i klassen för det är vad vi hade fått i en annan (fri)skola efter att ha besökt en annan skola i utbildningssyfte.

    Min bror har gått på skolan(utpressad/hotad av Parviz, satt på fel linje som ger mer pengar osv. såklart), har också bekanta som gått där och jag har en mor som är rektor i Botkyrka som har lärt mig mycket om skollagen och diverse.
    Så ni vet att jag inte bara pladdrar tomt. Jag har iaf en grund att stå på.

  7. 7 AK
    maj 16, 2008 kl. 1:03 e m

    ”NÅGON GÅNG borde man kanske se till vad friskolor gör för samhällsutvecklingen och skolväsendet. ”
    Så vad gör dem nu då?

    ”På många kommunala skolor finns en datorsal med några få fungerande datorer, kanske en projektor och med lite tur så har lärarna i arbetslaget tillgång till en gemensam dator.”
    Även om jag inte tror på detta, jag själv hade tre datasaler och tre andra platser på skolan med minst 5 datorer.
    Då du är lärare vet du säkert också att friskolorna kan få bättre saker för att dem kan spara! Vilket kommunala skolor inte f å r göra över varje år!

    ”På friskolor är det vanligt att varje elev har en egen dator vilket underlättar undervisningen något alldeles oerhört.”
    Det är nog(är inte så insatt i just detta men ja) mycket mer vanligt att man blir utlovad detta men sen inte får det av en friskola. Har ofantliga mängder vänner som råkat ut för detta men jag känner ingen som har en egen dator!

    ”Vidare kan friskolor styra ekonomin effektivt vid inköp. Kommunala skolor lägger ofta resurser på fel saker.”
    Vad menar du här? Nått exempel? Ganska förvirrad tyvärr.

  8. 8 Lärare på friskola
    maj 16, 2008 kl. 9:33 e m

    svar till AK:

    ”Då du är lärare vet du säkert också att friskolorna kan få bättre saker för att dem kan spara! Vilket kommunala skolor inte f å r göra över varje år!”

    “Vidare kan friskolor styra ekonomin effektivt vid inköp. Kommunala skolor lägger ofta resurser på fel saker. Vad menar du här? Nått exempel? Ganska förvirrad tyvärr.”

    Är det friskolornas fel att kommunala skolor tvingas göra av med en viss ”pott” varje läsår?

    Friskolorna har den fördelen att de kan spara pengar och därmed investera dem där de behövs i skolan. Detta visar på ekonomisk effektivitet som framför allt gynnar eleverna. Eleverna får tillgång till en kontinuerligt uppdaterad pedagogisk arbetsmiljö; exempelvis mindre slitna lokaler, tekniska hjälpmedel, studiebesök mm. Jag tycker att det är synd att kommunala skolor inte alltid har den förmånen, och det är kanske en av orsakerna till att friskolor också varit framgångsrika.

    Tråkigt att dina ”ofantliga mängder vänner” inte fick det som utlovades av skolorna. Detta är ju ett strålande exempel på oseriös marknadsföring av skolor vilket, jag inte försvarar.

    När det gäller löner tillämpas individuell lönesättning på de flesta friskolor och kommunala skolor. Återigen så begår lärare tjänstefel om de sätter höga betyg, oberoende av syfte eller skolform. Lönen ökar varje år precis som i vilket företag som helst, statligt ägt eller privat. Lärarlöner är generellt sett mycket låga i förhållande till den utbildning man har och den ökar heller inte mer än någon annanstans…

    Viktigt att poängtera att jag inte vill att kommunala skolor ska försvinna. De gör ett jättebra jobb, men tyvärr är politiken en faktor som bromsar deras chanser till utveckling. Något som samhället i längden förlorar på.

    Som vi har sett finns det baksidor med friskoleväsendet men för att återigen hävda min ståndpunkt så finns en mängd fördelar som lätt glöms bort i debatten om friskolor.

  9. 9 Protagonisten
    maj 18, 2008 kl. 2:57 f m

    Var ska man börja?

    1. Det är inte bara friskolor som konkurerar med betyg – det gör kommunala skolor också. Så har det varit sedan skolpengen infördes så detta kan knappast ses som ett friskolefenomen.
    -Notera dock att jag inte tycker detta är ok! Jag skulle vill se fler centralrättade prov så lärarna inte behöver den pressen (jag är själv lärare och tycker det vire ypperligt)

    2. Riskfri väg? Är du från vettet? Riskfritt är möjligen avknoppningen av Tälgegymnasiet där rektorn betalade för inventarierna och inget annat men i övrigt så går man in med en massa eget kapital. Du kan ju alltid kolla http://www.skolverket.se och läsa lite. Varför inte läsa om några friskolors ansökningar?

    3. Ja, visst är det tur att vi har DN som skickar praktikanter på jobb 🙂

    4. Karaktärsstark lärare? Tror inte jag kommer att hålla med mycket i denna blogg – utom en sak tror jag, kommer till den lite senare. Men alvarligt. En lärare som stannar kvar 1 år för att samla material till en bok istället för att göra något åt det han anser är fel… jo, det var ju karaktärsstarkt så det sjunger om det.

    5.Vad jag vet och läst (har du annan information så delge gärna) så kan INTE en friskola välja sina elever och skicka de oönskade till en kommunal skola. Har en kompis som jobbar på en friskola som är irriterad över att de fått en elev med 90p från gymnasiet när det stog en elev på kö från en annan kommun med 220p. Detta för att han går före det fria intaget.

    6. Det var om din blogg, det jag håller med om är att skolpengen är ett fiasko vilket gör att skolor drivs i vinstsyfte.

    Nu till att kommentera kommentarerna:

    Sven

    Håller med dig ang. låga betygskrav och problemet uppstår (som peo noterat) att andra måste följa då eleverna har en tendens att välja en skola efter betygen.

    Lärara

    ”Det är klart att det är oacceptabelt att en skola sköts som den aktuella” Du skriver att du är lärare – och ändå klarar du inte av att läsa en artikel ordentligt. Om jag gick/jobbade på den skolan skulle jag bli vasinnig. Artikeln bygger på två saker.
    a, en knivslagsmål
    b, en bok

    Knivslagsmålet skedde utanför skolan och den som knivskar gick på Didaktus alltså inte på IT College. Han som knivskars gick emellan för att stoppa bråket, han gick på IT College – och väldigt lite är skrivet om honom i mina ögon är han en hjälte som gjorde något som alla förbipasserande vuxna skulle gjort

    Boken skrevs av en lärare som väljer att stanna kvar för att ”samla material” En lärare till en annan, skulle du göra så eller skulle du försöka få bukt med problemen du såg? Jag kan tänka mig att han är en av delärarna som fått sparken (detta är dock inget jag kan bevisa, bara en känsla)

    AK

    Det här blir roligt

    1. Vilka regler bryter de emot? Än så länge, vad jag vet i alla fall, så bygger informaitionen av som är fel från en lärare som jobbade där för ca.5år sedan – du tror inte lite har ändrats – om det nu var fel alls?

    2. Parviz lär ju inte ha fuskat till sig något så länge han följt de regler som är bestämda.

    3. Så skolverket har minimal insyn? Hur vet du det? Har själv jobbat både kommunalt och på friskola (tänker dåck inte berätta vad jag jobbar som nu då det är irrelevant – är bara less på dålig journalistik) och har varit med om ett antal inspektioner och med tanke på all information de KRÄVER av skolan så funderar jag på om du ens varit intervjuad av skolverket någon gång. De intervjuar ledningen, lärare (utan att ledningen är där! Vad är det för nisse i en av artiklarna som påstår något annat) de intervuar även skolsköterska, kurator, syv samt elever och de besöker klassrum och de bestämmer själva vilka de vill tala med och vad de vill se.

    Vidare så missar du det uppenbara att friskolor har en till övervakare – kommunen som kommer på besök. Detta kan jag tycka iofs varit slappare för mig som lärare men då jag har varit rätt insatt i hur det går till så kan jag säga att när det gäller ekonomin är de stenhårda.

    4. Du skriver att lärarna på kommunala skolor inte får högre löner – nä det kan må vara, men de kan förlora jobbet pga minskat elevunderlag. Anställningsgarantin för lärare är inte vad den varit (inte för mig i alla fall som är verksam i Stockholm eller du kanske missat att lärare sägs upp?)

    5. Är faktiskt lite imponerad av Parviz om han lyckats sätta elever på fel program då det ska ske tydlig dokumentation av elever och vilket program de ska gå på. Detta skickas sedna till SCB, kommunen etc och där ska allt motiveras och det är sådant som inspektionerna kollar bla. dokumentationen så om Parviz lyckats med en sådan sak kanske jag ska fundera på att ta anställning hos honom och gå som lärling.

    6. Ja, att du har en god grund att stå på kan jag tyvärr inte se än så länge.

    7. Du tror alltså inte att friskolor investerar i dyra saker? Det verkar som du tror att alla elever som går på friskolor är dumma i huvudet (inkl din bror då) Jag tror inte att det finns en enda elev, helt allvarlig, som väljer en skola direkt efter att ha kollat statestiken. Jag skulle snarare säga att jag tror att en elev som väljer att kolla betygssnitt på en skola även tar reda på mer information om den (typ går på öppethus) Skoj att gå till en skola som bara har en dator. Tror inte det skulle ske. Precis som du säger så konkurerar friskolor om elever vilket gör att de måste göra allt de kan för att få dem, inkl investera i dyra datorer.

    Jag kan dock säga att jag inte sett någon större skillnad på datortillgång mellan friskolor och kommunala skolor, det är rätt blandat.

    8. Där säger du något i alla fall, ang. datorerna. Personligen så ser jag ingen fördel med datorer till eleverna. Har jobbat så och problemet är att alla elever inte har med den och då blir det mer problem än när det gäller böcker. Vidare så har jag märkt att uppmärksamheten på lektonerna blir sämre (detta är dock vad jag själv sett – inom vissa ämnen och elever med vissa besvär har säkert nytta av det)

    Men det du skriver om att elever blir lovade något och inte får det – det är inte bra. Det har jag också varit med om – och när det gäller datorer så är det bara friskolor jag hört talas om. Men jag tror du missar en liten sak här. Visst, datorer kan vara viktiga men även andra förväntningar är viktiga. Förväntningar om en god undervisningsmiljö, små grupper, extra hjälp om man behöver, bra undervisning, kunniga lärare osv och där får jag nog tyvärr säga att de kommunala skolorna är lite sämre på att uppfylla förväntningarna.

    Detta betyder dock inte att jag tycker illa om kommunala skolor. Kommunala skolor och friskolor har positiva och negativa sidor och jag kan – i detta nu – inte säga vad jag tycker är bäst utan det beror nog mer på lärarna på den skola jag jobbar, friskola eller inte.

    Nå, det var allt för mig denna gång
    /


Comments are currently closed.

Online

share

Bookmark and Share

Old stuff

Blog Stats

  • 165 316 hits

Mest klickade

  • Inget

netroots

Netroots - Socialdemokraterna

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Gör sällskap med 19 andra följare

media creeper

MediaCreeper
maj 2008
M T O T F L S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

bloggping

bloggping

statcounter

wordpress stat

Lindström

Maktverktyg

frisim

Pinga Frisim

politometern

creeper

Creeper

%d bloggare gillar detta: